چکیده این مطلب

طراحی سایت چیست؟ سعی کردیم در این مطلب به بخش ها مختلف و مرتبطی بپردازیم اما آنچه که در این مطلب میخونید در مورد تاریخچه طراحی سایت و تاریخ های اضافه شدن برخی از تکنولوژی های به عرصه طراحی سایته. همچنین ما در مورد نکات مهم در ساخت بلاگ برای کسب و کارها، معرفی انواع سایت و وظایف طراح سایت صحبت کردیم و لازمه شما از وظایف اونا با خبر باشید تا بدونید از اونا چه چیزی هایی رو باید طلب کنید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
وظایف طراح سایت - it-fars
زمان مطالعه: 6 دقیقه

طراحی سایت چیست؟ فرآیند طراحی وب

زمان مطالعه: 6 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

طراحی سایت چیست

طراحی سایت چیست؟ ساخت سایت یک فرایند کامل است که در آن فعالیت‌های مختلفی برای طراحی و پیاده‌سازی یک وبسایت انجام می‌شود. طراحی سایت شامل طراحی و توسعه وبسایت از نظر ظاهری (UI/UX)، ساختار منطقی و توابع آن، تولید محتوا، بهینه‌سازی سایت برای موتور های جستجو یا سئو، امنیت و موارد دیگر می‌شود.

بطور خلاصه طراحی وب سایت به انجام فرآیندی گفته میشود که در آن اقدامات ساختاری شکل میگیره تا شما بتوانید محصولات و خدمات خودتون رو روی بستر وب سایت در اینترنت قرار بدید و به بازدید کنندگان خودتون معرفی کنید. طراحی وب سایت در حقیقت همان پایگاه اطلاع رسانی شما در رابطه با کارتان است و از پروسه های مختلفی تشکیل شده است. بطور مثال طراحی گرافیکی، ساخت صفحات مختلف سایت، تولید محتوای استاندارد با قوانین سئو، رعایت اصول سئو در طراحی و در نهایت انجام اقدامات فنی برای بالا بردن امنیت سایت.

تاریخچه طراحی سایت

طراحی سایت یکی از مهمترین عناصر وب است که تاثیر زیادی بر روی تجربه کاربر و بازدهی سایت دارد. اما آیا میدانید که طراحی سایت چگونه شکل گرفته و تکامل یافته است؟

طراحی سایت از زمان ابداع وب در سال ۱۹۹۰ شروع شد. اولین سایت جهان که توسط تیم برنرزلی، مخترع وب، ایجاد شد، فقط شامل متن ساده و لینک بود. در این سایت، مفاهیم اساسی وب مانند هایپرتکست، یو آر ال، اچ تی تی پی و اچ تی ام ال توضیح داده شده است.

در سال‌های بعد، طراحی سایت با پیدایش فناوری‌های جدید مانند جاوااسکریپت، کاسکیدینگ استایل شیت (سی اس اس)، فلش و جیف(Gif) انیمیشن پویاتر و جذاب‌تر شد. طراحان سایت با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانستند عناصر مختلف را به صفحات خود اضافه کنند، مانند منو، نوار جستجو، تصاویر، صدا، ویدئو و انیمیشن. بعضی از سایت‌های معروف که در این دوران رونق گرفتند عبارتند از گوگل، یاهو، آمازون و یوتیوب.

امروزه، طراحی سایت با استفاده از فریم‌ ورک‌ها و لایبرری‌های(کتابخانه های) مختلف بسیار پیشرفته و حرفه‌ای شده اند. طراحان سایت با توجه به نیازها و هدف‌های خود، می‌توانند سایت‌های مختلف را طراحی کنند، مانند سایت‌های خبری، فروشگاه‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و غیره. همچنین، با توجه به رشد استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، تبلت و موبایل، طراحان سایت باید به مسئله رسپانسیو (پاسخگو) بودن سایت خود توجه کنند. یعنی سایت باید به صورت خودکار به اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر تغییر شکل دهد.

پیشنهاد مطالعه  نقش رنگ ها در طراحی

تاریخ اضافه شدن تکنولوژی های مهم در طراحی سایت

تکنولوژی های مهم در طراحی سایت
  • زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سال 1995
  • پیدایش Css در سال 1996
  • جداول در طراحی سایت 1995
  • پیدایش کتابخانه ها (Frameworks) و تحولات اساسی در ساختار سایت ها 2007
  • فلش ها (Flash) 1996

نکات مهم در ساخت بلاگ برای کسب و کار

برای طراحی و یا بهبود بلاگ یک سایت خاص، باید با فرآیند زیر آشنا باشیم:

نکات مهم در ساخت وبلاگ برای کسب و کار
  1. تحلیل نیازمندی‌ها: در این مرحله، نیازمندی‌های بلاگ خود را تعیین کنید. مثلاً چه نوع محتواهایی در وبلاگ قرار خواهید داد؟ کدام دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها را استفاده خواهید کرد؟ چه نوع قالبی و طرح بندی را ترجیح می‌دهید؟
  2. طراحی ظاهری (UI) و تجربه کاربری (UX): در این مرحله، طرح بندی و واسط کاربری سایت خود را طراحی کنید. این شامل رنگ‌ها، فونت‌ها، نمادها و سایر عناصر ظاهری است که به کاربر احساس راحتی و جذابیت می‌دهد. همچنین، تجربه کاربری به ارائه یک رابط کاربری ساده، قابل دسترس و کارآمد برای کاربران می‌پردازد.
  3. توسعه و پیاده‌سازی: در این مرحله، وبلاگ خود را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های وب مانند HTML، CSS، JavaScript در CMSها مانند وردپرس، جوملا و غیره پیاده‌سازی کنید. این شامل ساختاردهی صفحات وب، سفارشی‌سازی قالب و توابع سایت و افزودن ماژول‌ها و افزونه‌ها است.
  4. تولید محتوا: وبلاگ شامل محتواهای متنی، تصاویر، ویدئوها و سایر موارد است. در این مرحله، محتوا را تولید کنید و آن را در بخش بلاگ سایت خود منتشر کنید. حتماً مطمئن شوید که محتوا ارزشمند، جذاب و مناسب بازدیدکنندگان وبلاگ شما باشد.
  5. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO): بهینه‌سازی سئو برای افزایش رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو بسیار مهم است. این شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوا، بهینه‌سازی متا تگ‌ها، سرعت بارگیری سایت، ایجاد برنامه نقشه سایت و غیره است.
  6. واکنشگرایی(Responsive): طراحی واکنشگرا یا رسپانسیو به سازگار بودن ابعاد جزئیات سایت (بنرها، ستون ها و غیره) در دستگاه های مختلف اشاره داره. مثلا شما با موبایل در حال دیدن سایت گروه آی تی فارس هستید، بطور قطع همه چیز چیده شده و به ترتیب برای شما در یک ستون مشخص شده نمایش داده میشه ولی در حالت کامپیوتر این حالت ها متفاوت ترن و شما ممکنه جزئیات بیشتری را تماشا کنید.

جذابیت بخش بلاگ سایت

مطمئناً تأمین نظریات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خوانندگان به وبلاگ شما نیز درجهت بهبود و توسعه محتوا است. توجه به نظرات خوانندگان و پاسخگویی به سوالات آنها می‌تواند رضایت بیشتری را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  بهینه‌سازی وب سایت

با استفاده از این راهبرد‌ها، می‌توانید یک وبلاگ جذاب و اثربخش ایجاد کنید که بتواند مخاطبین خود را مجذوب و تحت تأثیر قرار دهد.

معرفی انواع سایت از نظر فنی + توضیح در مورد وب سایت های پویا و استاتیک

معرفی وب سایت استاتیک و پویا - گروه آی تی فارس
وب سایت های استاتیک هزینه راه اندازی پایینی بر خلاف وب سایت های پویا دارند

سایت ها از نظر فنی به وب سایت های استاتیک و پویا تقسیم بندی میشن.

وب‌سایت پویا: نوعی وب‌سایت است که از تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید برای ایجاد ارتباط فعال و تعاملی با کاربران استفاده می‌کند. این نوع وب‌سایت‌ها، معمولاً بر اساس زبان‌های برنامه‌نویسی از قبیل HTML، CSS و JavaScript ساخته می‌شوند و برای ارائه محتوا و امکاناتی پویا و تعاملی برای کاربران استفاده می‌شوند. در وب‌سایت‌های پویا، امکاناتی مانند جستجوی دینامیک، بارگذاری لحظه‌ای محتوا، به روزرسانی زنده، انیمیشن‌ها و اجزا تعاملی موجود است. برخلاف وب‌سایت‌های استاتیک که محتوا و اطلاعات آن‌ها ثابت و بدون تغییر است، وب‌سایت‌های پویا قابلیت به روزرسانی و تغییر پویای محتوا و امکانات را دارند. وب‌سایت‌های پویا می‌توانند برای موارد مختلفی مانند فروشگاه‌های آنلاین، وب‌سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، سامانه‌های رزرو آنلاین، انجمن‌ها، سایت‌های اجتماعی و بسیاری دیگر نیز استفاده شوند. با استفاده از وب‌سایت‌های پویا، تجربه کاربری بهتری برای کاربران ایجاد می‌شود.

در کل به زبان خودمونی تر محتوای وب سایت های پویا میتونن در لحظه اون هم در حالی که شما در حال مشاهده سایت هستین تغییر کنن!! چطور؟ به این صورت که شما در حال خوندن این مطلب هستین و کمی بعد صفحه رو رفرش یا به زبان فارسی تازه سازی میکنید (میشه همون مجدد باز کردن صفحه)، اون موقع هست که متوجه میشید داخل این مطلب متن، تصاویر و حتی ویدئو اضافه شده، به همین راحتی این معنی وب سایت پویا هست.

وب سایت استاتیک: نوع دیگه وب سایت ها همین سایت های استاتیک هستند. به این صورت که شما از زبان Html برای طراحی صفحات استفاده میکنید و همون لحظه هم اطلاعات مورد نظرتون رو داخل اون قرار میدین. دقیقا اطلاعاتی که نیاز به تغییر ندارن، مثل شماره تماس یا آدرس. هزینه طراحی و نگهداری این نوع از سایت ها پایین تره اما برای کسب و کارهای کوچیک مناسبه که نیاز به تغییر دائمی اطلاعات روی سایت ندارند.

وظایف طراح سایت

وظایف طراح سایت چیست؟ - گروه آی تی فارس
یکی از وظایف مهم طراح سایت وقت شناسی است

برای خیلی از شماها این سوال پیش اومده که طراح سایت چه کارهایی انجام می‌ده و چه مهارت‌هایی لازم داره. خب بیاین با هم ببینیم که طراح سایت چه کارهایی می‌کنه.

طراح سایت یک نفر هست که ظاهر و رابط کاربری یک وب‌سایت رو طراحی می‌کنه. این یعنی اون باید به این فکر کنه که وب‌سایت چه رنگ‌ها، قلم‌ها، تصاویر، آیکون‌ها و عناصر دیگه‌ای داشته باشه و چطور در صفحات مختلف قرار بگیرن. هدف از طراحی سایت این هست که وب‌سایت جذاب، مناسب و کاربردی باشه و کاربران رو به خودش جذب کنه.

پیشنهاد مطالعه  تولید محتوا در اینستاگرام

طراح سایت باید با اصول طراحی گرافیک، رنگ‌شناسی، تایپوگرافی و تجربه کاربری آشنا باشه. همچنین باید از نرم‌افزار‌های طراحی مثل فتوشاپ، ایلاستراتور، اسکچ و غیره استفاده کنه. بعضی از طراحان سایت هم ممکن هست کدنویسی هم بلد باشن و بتونن صفحات HTML، CSS و جاوااسکریپت رو بسازن.

ساخت سایت معمولا با تیم توسعه وب همکاری می‌کنه و نقش مهمی در پروژه‌های وب داره. طراح سایت باید با نیاز‌ها و هدف‌های پروژه آگاه باشه و بتونه طرح‌های خودش رو به توسعه دهندگان منتقل کنه. طراح سایت همچنین باید بازخورد کاربران رو در نظر بگیره و در صورت لزوم تغییرات لازم رو در طرح‌هاش اعمال کنه.

خلاصه کنم، طراح سایت یک شغل خلاقانه، جذاب و چالش‌برانگیر هست که نیاز به مهارت‌های هنری، فنی و ارتباطی داره. اگر شما هم علاقمند به این حوزه هستید، پس حتما به فکر شروع یادگیری و عملی کردنش باشید. ما تو این بلاگ قصد داریم به شما در این راه راهنمایی بدیم و نکات مفید رو به شما یاد بدیم.

وظایف یک طراح سایت حرفه ای

وقت شناسی: یک طراح سایت مهم تر از هرچیزی موظف به رعایت اصول اخلاقی هست. حتما می پرسید چطور مگه؟ خب وقتی شما به یک طراح سایت سفارش طراحی سایت میدین این فرد موظف به شما میشه که طبق صحبت هایی که با شما انجام داده عمل کنه، یعنی اگه به شما قول تحویل 11 روزه یک سایت رو داده باید در همان زمان هم پروژه طراحی سایت وردپرسی شما را تحویلتان بده.

تعهد: وقتی شخص یا شرکت طراحی سایت با شما به جمع بندی میرسه وظیفه دارن حتما طبق قرارداد مواردی که باب میل و سلیقه شما نیست را تغییر بدن تا به طراحی مد نظر شما برسند، مگه اینکه از ابتدا به شما گوشزد کرده باشند اولویت را برای طراحی اصولی بگذارید و شما هم قبول کرده باشید. اما بازهم تا جایی که امکان پذیر باشه طرح شما باید تغییر کنه. بطور مثال رنگ سازمانی سایت یا رنگ بندی بنرها مورد پسند شما نیست، در اینجا تداخل خاصی در اصول طراحی رخ نمیده مگه اینکه طرح و رنگ مورد نظر شما کاربرپسند نباشه و باعث بشه بازدید کننده از سایت شما فرار کنه. اون موقع دیگه به خود شما بستگی داره که بخوایید طرح عوض بشه یا نه؟!

سرعت مناسب: یک طرا سایت باید سایتی به شما تحویل بده که سرعت بارگذاری خوبی داره و سریع روی صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر نمایش داده میشه. البته این مورد هم بستگی به خود شما داره، هرچقد بیشتر هزینه کنید از ابزار قوی تری برای سایت شما استفاده میشه. مثل هاست های با کیفیت و پشتیبانی قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.