چکیده این مطلب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یک روش تبلیغاتی و بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال، برای جذب مشتریان انجام می‌شود. حالا که با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدین در مورد استراتژی های بازاریابی اینترنتی و مزایای اون هم کمی اطلاعات بدست بیارید بد نیست. مطالعه این مطلب به شما کمک میکنه با اصطلاحاتی آشنا بشید که وقتی از اونها استفاده میکنید درصد موفقیت شمارو بسیار به نسبت قبل بالاتر میبره، پس همراه ما باشید و از خوندن این مطلب حسابی لذت ببرید.
مزایای دیجیتال مارکتینگ - it-fars
زمان مطالعه: 8 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه
5/5 - (2 امتیاز)

دیجیتال مارکتینگ یک روش تبلیغاتی و بازاریابی است که با استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال به وسیله اینترنت و تکنولوژی‌های مرتبط، به منظور جذب مشتریان و ارتباط برقرار کردن با آنها انجام می‌شود. این روش جایگزینی قدرتمند برای رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها است و به کسب و کارها امکان می‌دهد تا به راحتی و با هزینه کمتر به خریداران هدف خود دست یابند.

استراتژی های بازاریابی اینترنتی

به عنوان یک استراتژی کلی، دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

استراتژی های بازاریابی اینترنتی
  1. سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO): داشتن یک وبسایت بهینه و قابل دسترس برای مشتریان بسیار مهم است. با استفاده از متدولوژی SEO، محتوا، ساختار و عناصر دیگر وبسایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو بهبود می‌یابد و احتمال دیده شدن توسط مخاطبان هدف افزایش می‌یابد.
  2. تبلیغات پرداخت در کلیک (PPC): این نوع تبلیغات شامل پرداخت برای دریافت ترافیک و نمایش تبلیغات در پلتفرم‌های مختلف مانند گوگل، فیسبوک و لینکداین است. تبلیغکنندگان بر اساس کلیک‌های کاربران پرداخت می‌کنند و این روش به آنها اجازه می‌دهد که خدمات یا محصولات خود را در معرض مخاطبان هدف قرار دهند.
  3. بازاریابی محتوا (Content Marketing): محتوا در دیجیتال مارکتینگ با اهمیت بالاست. تولید و انتشار محتوای مناسب و مفید، مانند مقالات، ویدئوها، بلاگ‌پست‌ها و ایمیل‌ها، به کسب و کار کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را جذب کند و ارتباط موثری با آنها برقرار کند.
  4. رسانه‌های اجتماعی (Social Media): استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکداین راهی مناسب برای به اشتراک گذاری محتوا، ایجاد ارتباط با مخاطبان و جذب مشتری هستند.

چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

استفاده از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش تبلیغاتی و بازاریابی مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. در زیر به برخی از دلایل اصلی استفاده از دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

  1. راهکاری هدفمند: با دیجیتال مارکتینگ، شما قادر هستید بطور دقیق افراد هدف و بازار مورد نظر خود را تعیین کنید و تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی خود را بر اساس این دسته افراد هدایت کنید. این به شما امکان می‌دهد هزینه‌های تبلیغاتی خود را بهینه کنید و بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری خود کسب کنید.
  2. دسترسی به بازار جهانی: بازاریابی در فضای دیجیتال به شما امکان می‌دهد به محدودیت‌های جغرافیایی پرداخته و با مشتریان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تبلیغاتی، خدمات و محصولات خود را به صورت آنلاین به مخاطبان هدف معرفی کنید و فروش کنید.
  1. اثربخشی هزینه‌ها: دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد با بهره‌گیری از ابزارهای هدفمند و سنجش دقیق، بازدهی بیشتری از هزینه‌های تبلیغاتی خود کسب کنید. در مقابل بازاریابی سنتی، روش‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهد به برآورد دقیق‌تری از بازدهی و تاثیر تبلیغات خود دست پیدا کنید و در صورت نیاز به تنظیمات و بهبودهای لازم، به سادگی و به صورت زمان بندی شده عمل کنید.
  2. ارتباط و تعامل با مشتریان: با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و دیگر ابزارهای دیجیتال، شما می‌توانید ارتباط بیشتری با مشتریانتان برقرار کنید. این رابطه نزدیک‌تر و تعامل بیشتر با مشتریان، به شما امکان می‌دهد تا نیازها و خواسته‌های آنها را بهتر درک کنید، به سوالات و نیازهای آنها پاسخ دهید و رابطه بیشتری با آنها برقرار کنید که در نتیجه، بهبود در سطح دفاعی آنها را نیز پدیدار می‌سازد.
  3. اندازه‌گیری و بهینه‌سازی دقیق: با توجه به طبیعت دیجیتال مارکتینگ، شما قادر هستید نتایج فعالیت‌هایتان را به‌خوبی اندازه‌گیری کنید. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای تحلیل و سنجش، بررسی دقیقی در مورد عملکرد تبلیغ هایتان، نرخ بازده و تبدیل‌پذیری داشته باشید و در صورت نیاز تغییرات و بهبودهای لازم را اعمال کنید.
معرفی ابزار دیجیتال مارکتینگ - گروه آی تی فارس

معرفی کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ

  • سایت و فروشگاه های اینترنتی
  • شبکه های اجتماعی
  • سایر پلتفرم ها مانند: یوتویوب، دیوار و سایر پلتفرم های مشابه
پیشنهاد مطالعه  تجارت الکترونیک چیست

سایت و فروشگاه اینترنتی

سایت و فروشگاه اینترنتی میتونه یک پایگاه مرجع برای مشتریان شما باشه و از اونجایی که فعالیت در بستر وب سایت بخشی از دیجیتال مارکتینگ محسوب میشه پس به این موضوع دقت کنید و در فهم این موضوع اصلا به خودتان سخت نگیرید. شما کافی است بجای انرژی گذاشتن و صحبت کردن برای مشتری بصورت حضوری کالای خودتان را بفروشید با یک توضیح صحیح از محصول و خدمات، شرایط فروش و یک ویدیو تبلیغاتی یا حتی یک پادکست(صدای ضبط شده از توضیحات مورد نیاز) در سایت خود کاربر را مجاب به خرید از سایت خودتان کنید. به این صورت مشتریان شما مجذوب خدمات و پایگاه یا سایت فروشگاهی شما خواهند شد.

اگر میخواهید استراتژی موفق و قوی در دیجیتال مارکتینگ داشته باشید باید یک برنامه خوب داشته باشین تا به موفقیت صد در صدی برسین. داشتن یک سایت با سرعت بالا، رابط کاربری(ظاهر سایت) ساده، تجربه کاربری(احساسی راحتی که کاربران موقع کار با ابزار سایت دارند) و در نهایت ریسپانسیو یا سازگار بودن با حالت موبایلی که کاربران به محض ورود به سایت به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار و در نهایت از خدمات سایت فروشگاهی استفاده کنند.

پس در نتیجه بطور خلاصه داشتن یک سایت در فضای اینترنت با ظاهر زیبا، سرعت بالا، تجربه کاربری مناسب و سازگار بودن با حالت های مختلف موبایلی که تمامی المان های سایت(تصاویر و …) بطور صحیح نمایش داده بشوند که باعث جذب مشتری، همچنین ماندگاری زمان بیشتر در سایت شما بشه کسب و کار شما را در فضای مجازی و کسب و کار الکترونیک در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفق خواهد کرد.

سایر پلتفرم ها / نقش محتوای ویدیویی در جذب مشتری

بزودی همانطور که در این سالها شاهدش بودین نقش ویدیو ها در فضای مجازی خصوصا در اینستاگرام بودید یعنی بازاریابی ویدیویی. جز اینستاگرام ابزارهای معروف و پر مخاطب دیگه ای هم هستند که در این زمینه میتوانند بشدت به کمک کسب و کار شما بیایند. یوتویوب، آپارات، دیوار، لینکدین، تیک تاک و سایر نرم افزارهای مرتبط دیگه که حتی میتوانید از اونها به سایت خودتان هم لینک بدید تا اطمینان خاطر زیادی به کاربران پس از تماشای ویدیو برای استفاده از محصولات و خدمات خودتون بدید.

فرض کنید شما یک ویدیو از محصول یا خدمات خودتان تولید کردین، لینک وب سایت بهتره یا اینستاگرام؟ قطعا وب سایت!! چرا؟ بدلیل اینکه به راحتی توضیحات محصول شما را میخوانند، سوالات خود را آنلاین در صفحه چت سایت مطرح میکنند و در نهایت با استفاده از درگاه پرداخت بانکی سایت میتوانند به خرید خود ادامه بدهند. پس ساختن ویدیئو برای پلتفرم های مختلف و ویدئو مارکتینگ میتواند به فروش بیشتر محصولات، معرفی و آگاهی از برند، افزایش ترافیک(بازدید) سایت منجر بشه.

مقایسه سایت و اینستاگرام / چرا اینستاگرام در کنار سایت داشته باشیم؟

در یک نگاه مقایسه ای کوتاه و اینکه چرا باید از اینستاگرام در کنار سایت استفاده کنیم، طبق تجربیات خودمان به شما باید اینطور بگوییم:

  1. اینستاگرام یک صفحه مختص به شما هست که دسترسی خاصی به اون ندارید
  2. سایت دارای یک پنل مدیریت و سرور هست که به شما اجازه کنترل کامل میده
  3. اگه صفحه اینستاگرام شما از دسترس خارج بشه ممکنه هیچوقت نتونید برش گردونید
  4. در صورتی که سایت از دسترس خارج بشه به راحتی قابل برگشته، چرا که پشتیبانی سایت شما این کار رو انجام میده
  5. پست هایی که در اینستاگرام بارگذاری میکنید بعد مدتی دم دست نیستن و نمی تونید مشخصات اون رو به راحتی بروز کنید تا بقیه ببینند
  6. محصولات و پست هایی که در سایت بارگذاری میکنید در هر زمانی بخوایید میتونید بروز کنید و کاربر میتواند اونها رو پیدا کنه
پیشنهاد مطالعه  نقش رنگ ها در طراحی

موارد مقایسه ای زیادی وجود دارن که اگه بخواییم همه رو نام ببریم ممکنه باز هم بعضی موارد جا بمونن، برای مثال بروز رسانی قیمت و اعلام موجودی که در سایت میتوانید اعلام کنید و بعد از هر خرید کاربر بصورت خودکار موجودی ذکر شده محصول توسط شما از موجودی اول محصول کسر میشه اما این قابلیت در اینستاگرام وجود نداره. پس یک کسب و کار موفق در فضای مجازی نیازمند تکمیل کردن پازلی هست که شما باید از دیگران که تجربه و تخصص این موضوع را دارند کمک بگیرید. گروه آی تی فارس میتواند بصورت رایگان در این زمینه به شما عزیزان مشاوره رایگان طراحی سایت ارائه بدهد.

شبکه های اجتماعی:

بنظرتون چقدر کاربر داخل شبکه های اجتماعی حضور دارن؟ بسیار زیاد!! پس فعالیت مناسب و استاندارد در اونها میتونه به شما و کسب و کارتان کمک کنه تا بیشتر دیده بشید، حالا چه تازه شروع کرده باشید چه از قبل فعالیت داشته اید. پس شما برای رشد نیاز به شبکه های اجتماعی دارید. در بین تمامی شبکه های اجتماعی به جرات میتوان گفت یکی از شلوغ ترین شبکه های اجتماعی برای فعالیت اینستاگرام است و با داشتن فعالیت مستمر اصولی به رشد قابل توجهی در کسب درآمد میرسید. بنابراین میتوانید حساب بسیار ویژه ای روی آن باز کنید.

شبکه های اجتماعی دیگه ای هم هستن که خیلی در ایران پرطرفدار هستند مثل لینکدین. این شبکه اجتماعی هم میتونه شمارو به افرادی متصل کنه که نقطه پرواز کسب و کارتان بشن و حتی محصولات خود را برای صادرات معرفی کنید. بصورت کلی سایر پیام رسان های اجتماعی را فراموش نکنید، تلگرام، فیس بوک و سایر موارد که توانایی ایجاد یک پایگاه قوی برای شما را دارند. ممکن است تمام افرادی که در برخی از این شبکه های اجتماعی حضور ندارند در سایر پیام رسان ها حضور داشته باشند و با شما آشنا بشوند، بهتر است تا هیچ فرصتی را از دست ندید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دارای مزایای عمده‌ای است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا به موفقیت بیشتری دست یابند. در زیر، چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ را برایتان ذکر می‌کنیم:

  1. هزینه کمتر: دیجیتال مارکتینگ هزینه‌های بسیار کمتری را نسبت به روش‌های سنتی تبلیغاتی ایجاد می‌کند. همچنین، می‌توانید نتایج را بهبود داده و در صورت نیاز بهبوداتی اعمال کنید. برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهینه‌سازی بر اساس داده‌های تحلیلی همچنین به شما امکان می‌دهد تا بهره‌وری هزینه‌های تبلیغاتی خود را بهبود بخشیدید.
  2. هدفمندسازی و بازدهی بالا: در دیجیتال مارکتینگ، شما قادر هستید به طور دقیق مخاطبان هدف خود و بازار مورد نظر را تعیین کنید. این به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات و استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس این دسته افراد هدف هدایت کنید. در نتیجه، با بازده و تبدیل‌پذیری بالا، می‌توانید بهبود قابل توجهی را در سطح فروش و درآمد خود تجربه کنید.
  3. ارتباط و تعامل بهتر: با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها، شما می‌توانید ارتباط و تعامل بیشتری با مشتریان خود برقرار کنید. می‌توانید از طریق نظرسنجی‌ها، نظرات و بازخوردهای مشتریان به نیازها و خواسته‌های آنان پاسخ دهید. این نوع ارتباط و تعامل به شما امکان می‌دهد که رابطه نزدیک‌تری با مشتریان برقرار کنید که نقیض روش‌های سنتی تبلیغاتی که اغلب یکطرفه هستند، است.
  4. سنجش دقیق و بهبود پذیری: در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید نتایج فعالیت‌هایتان را به‌خوبی سنجیده و تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از ابزارهای تحلیل و سنجش، قادر هستید بررسی دقیقی در مورد عملکرد تبلیغات خود (مانند نرخ کلیک و نرخ تبدیل) انجام دهید و در صورت نیاز به تغییرات و بهبودهای لازم با سرعت و به صورت زمان‌بندی شده عمل کنید.
پیشنهاد مطالعه  مزایای داشتن وب سایت/ چند دلیل برای داشتن وب سایت

اینها تنها چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ هستند که می‌توانند به رشد و موفقیت کسب و کار شما کمک کنند. با این حال، همانطور که در هر روش بازاریابی دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. بهتر است قبل از استفاده از دیجیتال مارکتینگ مطالعه دقیقی را انجام دهید و استراتژی‌های مناسب و بهینه را بر اساس نیازها و هدف‌های کسب و کار خود تعیین کنید.

بازاریابی برونگرا و درونگرا : رویکردهای کلی بازاریابی دیجیتال

بازاریابی برونگرا و درونگرا

بازاریابی دیجیتال، دو رویکرد کلی بازاریابی برونگرا و درونگرا وجود دارد که هر کدام با اهداف و روش‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. در زیر به توضیح هر دو رویکرد می‌پردازیم:

  1. بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing):
    رویکرد بازاریابی برونگرا بیشتر به روش‌های سنتی تبلیغاتی قبل از ظهور دیجیتال مرتبط است؛ این روش به ارسال پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان به صورت فعال می‌پردازد. بازاریابی برونگرا تمرکز بیشتری بر روش‌های “دریافت پیام” دارد. مواردی نظیر تلویزیون، رادیو، تبلیغات تلفنی، آگهی‌های مترو و تابلوهای تبلیغاتی در جاده‌ها و خیابان‌ها جزو روش‌های بازاریابی برونگرا هستند. یکی از ویژگی‌های بازاریابی برونگرا این است که پیام‌ها به صورت یک‌طرفه به مخاطبان ارسال می‌شوند و مخاطبان معمولاً کمترین نقش فعالیت را در این روش بازاریابی دارند.
  2. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing):
    رویکرد بازاریابی درونگرا متمرکز بر ایجاد محتوای ارزشمند است که به صورت جذاب و مناسب به مخاطبان هدف ارائه می‌شود تا آنها را جذب کند و با شرکت در فرآیند بازاریابی درگیر سازد. این رویکرد بر تولید محتوا متمایز و کمک‌های بیشتر برای مخاطبان تمرکز دارد. مواردی نظیر وبلاگ‌ها، ویدئوهای آموزشی، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و محتواهای قابل دریافت (eBook، راهنما و غیره) جزو روش‌های بازاریابی درونگرا هستند. در بازاریابی درونگرا، ارتباط دوطرفه بین ارائه دهنده محتوا و مخاطبان ایجاد می‌شود و مخاطبان معمولاً نقش فعالی در فرآیند بازاریابی دارند.

در مقایسه، بازاریابی برونگرا متمرکز بر ارسال پیام به مخاطبان و در حالی که بازاریابی درونگرا بر تولید محتوا و جذب مخاطبان از طریق ارائه ارزش آموزشی تمرکز دارد. بازاریابی برونگرا ممکن است هدف خود را در جامعه مخاطبان هدف نیز داشته باشد، بازاریابی درونگرا تلاش می‌کند تا مخاطبان را به شدت جذب و آنها را به پورتال خود متصل کند.یک مزیت اصلی بازاریابی درونگرا این است که مخاطبان خودبخود برای جستجوی اطلاعات و خدمات دنبال می شوند تا از طریق محتواهای ارائه شده خود آموزش ببینند. با این رویکرد، دقت بیشتری در گیرایی و حفظ مخاطبان بدست می‌آید.

البته در عمل، بازاریابی دیجیتال می‌توانید از ترکیبی از هر دو رویکرد برونگرا و درونگرا استفاده کنید و درست مطابق نیازها و استراتژی‌های کسب و کار خودتان طراحی کنید. هدف اصلی بازاریابی دیجیتال، استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف به منظور جذب مشتریان و بهبود نتایج بازاریابی شماست.

سخن آخر در رابطه با دیجیتال مارکتینگ

بطور کلی استفاده از دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها امکان می‌دهد تا رونق بیشتری را در بازاریابی و فروش خود تجربه کنند و در مقابل رقبای خود متمایز باشند. البته، همه این مزایا برای هر کسب و کار قطعی نیست و بهتر است قبل از استفاده دیجیتال مارکتینگ، به یک بررسی دقیق و تحقیقات مربوطه بپردازید تا بهتر متوجه شوید که آیا استفاده از این روش مناسب و کارآمد برای شما است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.